1956
Een
brandstof crisis doemde op in Engeland wanneer Egypte ingrijpt op de
Suez kanaal.
Hierdoor kwam de auto verkoop-duik en het brandstof
rantsoen van kracht.
Kopers gingen in de ruwe 'bubble car' rijden. De
British Motor Corporation huurde de Morris Minor designer
Sir Alec
Issigonis weer in, maar nu met Alvis. |
1957
Issigonis
een 51 jaar oude ingenieur, laat Sir Leonard Lord zien dat hij weet wat
voor economische auto de wereld nodig heeft met een serie schetsen.
Alleen wil hij het maken als hij een vrije hand heeft. Lord gaat hier
ongeduldig akkoord mee.
1958
Mini
krijgt snel vorm rond het concept van Issigonis. De sprongen van de
verbeelding van de techniek omvatten het situeren van de versnellingsbak
onder de motor, voor-wielaandrijving met de motor dwars opgezet, en
rubberkegel vering die door rubber deskundige Alex Moulton is ontworpen. |
1959
Mini
wordt geopenbaard in Augustus, gekenmerkt als de Austin Mini Seven en
de Morris Mini Minor. De reactie wordt gemengd omdat het Spartaans en
decoratie-vrij is. Maar de 10ft lange auto met vier juiste zitplaatsen,
bedraagt het duidelijk een meesterachtig pakket. De prijs is
ongelooflijk goedkoop; £496, rij klaar makende maatregelen omvat
glijdende vensters en extern body lassen. Issigonis, is een
ketting-roker, vandaar een asbakje maar omdat hij van stilte houdt, is
er geen radio.
|
1960
Meer
dan 116.000 Mini's worden verkocht (Longbridge kan er veel meer maken)
maar het publiek is nog een beetje lusteloos. De eerste nieuwe
afgeleiden zijn geopenbaard: een uiterst kleine bestelwagen met een
langere wielbasis en dubbele deuren bij de rug, en een stationcar met
opgelijmd hout.
Ford koopt een Mini, ontmantelt het, en berekent -
terecht - dat BMC het als een verlies maakt. |
1961
De
Riley Elf en Wolseley Hornet zijn indentieke kleine luxe Mini's, met
traditionele grill's en een uitgebreide bagageruimte met uiterst kleine
handgrepen aan beide kanten. F1-auto bouwer John Cooper realiseert dat
de Mini een ongelooflijke controle en wegligging heeft. Hij sluit een
overeenkomst met BMC om 1000 Mini Coopers te maken, zodat BMC zich kan
kwalificeren voor de productie van race-auto's. Het gaat de verkoop in
met een vermogen stijging naar 55bhp van de verveelde 977cc, en uiterst
kleine schijfremmen. |
1962
Een
Mini Cooper wint de Holland Tulip Rally, die door Stirling Moss's zuster
Pat gereden wordt.
Rauno Aaltonen ligt tweede in de Monte Carlo Rally
totdat zijn Cooper omrolt. |
1963
De
nog snellere Mini Cooper S heeft 70bhp van 1071cc en haalt een snelheid
van 160 km/h met een vet-verlichte versnelling. Peter Sellers heeft
zijn Cooper aangepast door vlechtwerk op de zijkant te schilderen.
De
sterren van Margot Fonteyn tot Ringo Starr sluiten zich aan bij de trend
als de Mini hip wordt.
|
1964
De
Mini Moke gaat de verkoop in. Voorgenomen als terreinauto dat in een
oorlogsgebied kan landen met een parachute, het leger wijst het af
vanwege geen behoefte aan grond ontruiming. Maar het is een goedkope,
open, 4 persoons leuke auto. Dezelfde Cooper S dat Hopkirk nam naar een
overwinning op de Tour de France wint de Monte Carlo Rally. Alle Mini's
krijgen Moulton's vloeistof gevulde hydraulische vering om de rit te
verbeteren, en schakelaars worden verplaatst omdat je daar niet bij kan
als je in de gordel zit. |
1965
De tweede Monte Carlo Rally overwinning voor de Mini, deze keer is het Timo Makinen die wint.
1966
Timo
Makinen en Paul Easter zijn gediskwalificeerd voor wat de derde Monte
Carlo overwinning kon zijn voor de Cooper S. Dit komt
door onreglementaire settings. De derde overwinning komt in 1967.
|
1967
De draaicirkel wordt verminderd met het minipakket MKII van 960cm naar 840cm.
De derde Monte Carlo Rally wordt weer gewonnen door een Mini.
1968
9x,
een super Mini met een hatchback waar Issigonis jarenlang van planning
aan heeft besteed, is verlaten. John Rhodos brand zijn Cooper S op aan
de overwinning van de British Touring Car kampioenschap.
De hydraulische vering wordt vervangen door de oude rubber opstelling,
omdat dit goedkoper is én hydraulisch wordt verboden in Duitsland. |
1969
De Austin
en Morris titels vervallen en wordt Mini. Om dit te vieren worden
opwind ramen geplaatst, hoewel deze als enige tijd beschikbaar zijn voor
de Italiaanse, Zuid Afrikaanse en Australische ontwerpen.
Clubman heeft
een vierkante omhooggaande neus en een nieuw dashboard, terwijl de
1275GT een nieuwe sportieve uitgave is. De Mini's worden gebruikt in de
film The Italian Job met Michael Caine. |
1971
British
Leyland beslist dat ze John Cooper niet willen blijven betalen voor
elke Mini Cooper die verkocht wordt, en zo worden de laatste reeks van
meer dan 150.000 gemaakt.
De jaarlijkse Mini productie piekt naar
318.475. |
1976
In
Italië: Innocenti lanceert zijn eigen hatchback die gebaseerd is op het
Mini onderstel. Hoewel het plan er is om er 5000 per jaar te maken in
Engeland, blijven de Mini 90 en 120 slechts een bereiding van Italië. De
Mini 1000 LE is de eerste van de velen showroom modellen die er komen.
1979
De oude magic is er nog. Een mini wint totaal de British Saloon Car kampioenschap.
1980
De
veel aangekondigde Austin Mini metro wordt gelanceerd, gebruikt wordt
de Mini subframe in een hatchback-body. 18 jaar later, als de Rover 100,
stopt de productie-overleefd de Mini zelf.
|
|
1984
Alle Mini's krijgen standaard 12 inch wielen en schijfremmen voor.
1985
Rover neemt de verkoop van Mini's over in Japan. Een aankondiging met daaraan een massieve explosie van de verkoop.
1986
De vijf miljoenste Mini rolt van de lopende band in Longbridge door Noel Edmonds. |
1988
Sir Alec Issigonis overlijd op een leeftijd van 81 jaar.
|
1990
Rover
pakt uit met een nieuwe Mini Cooper. Aanvankelijk is het een Limited
Edition met de handtekening van de Cooper met witte strepen op de
motorkap, het is al snelst de best verkochte Mini. Cooper garages
verkopen ook hun eigen Mini Specials, laters bedenkend een moderne
Cooper S. 1992
De grootste motor van 1275cc is nu de enigste keus. Een katalysator word onder de Mini gemonteerd.
|
1993
De Mini cabriolet gaat in de verkoop met een prijs van £12,000.
De ontwikkeling is samen met Karmann in Duitsland, 414 Mini cabrio's worden gemaakt.
1995
Autocar die zijn 100ste verjaardag viert, benoemt Mini tot auto van de eeuw. |
|
1997
In
de laatste grote opknapbeurt is de Mini nu enkel beschikbaar in een
1.3 injectie of als Cooper. En is te koop vanaf £9000. Ook is deze
standaard met een airbag aan de bestuurderskant.
1999
Rover
kondigde aan dat de productie in 2000 zal beëindigen. De productie
heeft waarschijnlijk een top van 5.4 miljoen auto's. Dit heeft deze auto
tot best verkochte auto van Groot-Brittannië gemaakt. De body's zullen
voor reserveonderdelen gemaakt blijven worden. |