1956
Een brandstof crisis doemde op in Engeland wanneer Egypte ingrijpt op de Suez kanaal.
Hierdoor kwam de auto verkoop-duik en het brandstof rantsoen van kracht.
Kopers gingen in de ruwe 'bubble car' rijden. De British Motor Corporation huurde de Morris Minor designer
Sir Alec Issigonis weer in, maar nu met Alvis.

 
 
Afbeelding invoegen  
1957
Issigonis een 51 jaar oude ingenieur, laat Sir Leonard Lord zien dat hij weet wat voor economische auto de wereld nodig heeft met een serie schetsen. Alleen wil hij het maken als hij een vrije hand heeft. Lord gaat hier ongeduldig akkoord mee.
1958
Mini krijgt snel vorm rond het concept van Issigonis. De sprongen van de verbeelding van de techniek omvatten het situeren van de versnellingsbak onder de motor, voor-wielaandrijving met de motor dwars opgezet, en rubberkegel vering die door rubber deskundige Alex Moulton is ontworpen.

 
 
1959
Mini wordt geopenbaard in Augustus, gekenmerkt als de Austin Mini Seven en de Morris Mini Minor. De reactie wordt gemengd omdat het Spartaans en decoratie-vrij is. Maar de 10ft lange auto met vier juiste zitplaatsen, bedraagt het duidelijk een meesterachtig pakket. De prijs is ongelooflijk goedkoop; £496, rij klaar makende maatregelen omvat glijdende vensters en extern body lassen. Issigonis, is een ketting-roker, vandaar een asbakje maar omdat hij van stilte houdt, is er geen radio.

 
 
1960
Meer dan 116.000 Mini's worden verkocht (Longbridge kan er veel meer maken) maar het publiek is nog een beetje lusteloos. De eerste nieuwe afgeleiden zijn geopenbaard: een uiterst kleine bestelwagen met een langere wielbasis en dubbele deuren bij de rug, en een stationcar met opgelijmd hout.
Ford koopt een Mini, ontmantelt het, en berekent - terecht - dat BMC het als een verlies maakt.


 
1961
De Riley Elf en Wolseley Hornet zijn indentieke kleine luxe Mini's, met traditionele grill's en een uitgebreide bagageruimte met uiterst kleine handgrepen aan beide kanten. F1-auto bouwer John Cooper realiseert dat de Mini een ongelooflijke controle en wegligging heeft. Hij sluit een overeenkomst met BMC om 1000 Mini Coopers te maken, zodat BMC zich kan kwalificeren voor de productie van race-auto's. Het gaat de verkoop in met een vermogen stijging naar 55bhp van de verveelde 977cc, en uiterst kleine schijfremmen.


 
1962
Een Mini Cooper wint de Holland Tulip Rally, die door Stirling Moss's zuster Pat gereden wordt.
Rauno Aaltonen ligt tweede in de Monte Carlo Rally totdat zijn Cooper omrolt.


 
1963
De nog snellere Mini Cooper S heeft 70bhp van 1071cc en haalt een snelheid van 160 km/h met een vet-verlichte versnelling. Peter Sellers heeft zijn Cooper aangepast door vlechtwerk op de zijkant te schilderen.
De sterren van Margot Fonteyn tot Ringo Starr sluiten zich aan bij de trend als de Mini hip wordt.




 
1964
De Mini Moke gaat de verkoop in. Voorgenomen als terreinauto dat in een oorlogsgebied kan landen met een parachute, het leger wijst het af vanwege geen behoefte aan grond ontruiming. Maar het is een goedkope, open, 4 persoons leuke auto. Dezelfde Cooper S dat Hopkirk nam naar een overwinning op de Tour de France wint de Monte Carlo Rally. Alle Mini's krijgen Moulton's vloeistof gevulde hydraulische vering om de rit te verbeteren, en schakelaars worden verplaatst omdat je daar niet bij kan als je in de gordel zit.



 
1965
De tweede Monte Carlo Rally overwinning voor de Mini, deze keer is het Timo Makinen die wint.

1966
Timo Makinen en Paul Easter zijn gediskwalificeerd voor wat de derde Monte Carlo overwinning  kon zijn voor de Cooper S. Dit komt door onreglementaire settings. De derde overwinning komt in 1967.



 
1967
De draaicirkel wordt verminderd met het minipakket MKII van 960cm naar 840cm. 
De derde Monte Carlo Rally wordt weer gewonnen door een Mini.
 
1968
9x, een super Mini met een hatchback waar Issigonis jarenlang van planning aan heeft besteed, is verlaten. John Rhodos brand zijn Cooper S op aan de overwinning van de British Touring Car kampioenschap. De hydraulische vering wordt vervangen door de oude rubber opstelling, omdat dit goedkoper is én hydraulisch wordt verboden in Duitsland.


 
1969
De Austin en Morris titels vervallen en wordt Mini. Om dit te vieren worden opwind ramen geplaatst, hoewel deze als enige tijd beschikbaar zijn voor de Italiaanse, Zuid Afrikaanse en Australische ontwerpen.
Clubman heeft een vierkante omhooggaande neus en een nieuw dashboard, terwijl de 1275GT een nieuwe sportieve uitgave is. De Mini's worden gebruikt in de film The Italian Job met Michael Caine.


 
1971
British Leyland beslist dat ze John Cooper niet willen blijven betalen voor elke Mini Cooper die verkocht wordt, en zo worden de laatste reeks van meer dan 150.000 gemaakt.
De jaarlijkse Mini productie piekt naar 318.475.



 
1976
In Italië: Innocenti lanceert zijn eigen hatchback die gebaseerd is op het Mini onderstel. Hoewel het plan er is om er 5000 per jaar te maken in Engeland, blijven de Mini 90 en 120 slechts een bereiding van Italië. De Mini 1000 LE is de eerste van de velen showroom modellen die er komen.
1979
De oude magic is er nog. Een mini wint totaal de British Saloon Car kampioenschap.

1980
De veel aangekondigde Austin Mini metro wordt gelanceerd, gebruikt wordt de Mini subframe in een hatchback-body. 18 jaar later, als de Rover 100, stopt de productie-overleefd de Mini zelf.


 
1984
Alle Mini's krijgen standaard 12 inch wielen en schijfremmen voor.

1985
Rover neemt de verkoop van Mini's over in Japan. Een aankondiging met daaraan een massieve explosie van de verkoop.
1986
De vijf miljoenste Mini rolt van de lopende band in Longbridge door Noel Edmonds.



 
1988
Sir Alec Issigonis overlijd op een leeftijd van 81 jaar.


 
 
1990
Rover pakt uit met een nieuwe Mini Cooper. Aanvankelijk is het een Limited Edition met de handtekening van de Cooper met witte strepen op de motorkap, het is al snelst de best verkochte Mini. Cooper garages verkopen ook hun eigen Mini Specials, laters bedenkend een moderne Cooper S.

1992
De grootste motor van 1275cc is nu de enigste keus. Een katalysator word onder de Mini gemonteerd.




 
 
1993
De Mini cabriolet gaat in de verkoop met een prijs van £12,000.
De ontwikkeling is samen met Karmann in Duitsland, 414 Mini cabrio's worden gemaakt.

1995
Autocar die zijn 100ste verjaardag viert, benoemt Mini tot auto van de eeuw.




 
1997
In de laatste grote opknapbeurt is de Mini nu enkel beschikbaar in een 1.3 injectie of als Cooper. En is te koop vanaf £9000. Ook is deze standaard met een airbag aan de bestuurderskant.
 
 
1999
Rover kondigde aan dat de productie in 2000 zal beëindigen. De productie heeft waarschijnlijk een top van 5.4 miljoen auto's. Dit heeft deze auto tot best verkochte auto van Groot-Brittannië gemaakt. De body's zullen voor reserveonderdelen gemaakt blijven worden.