1. Wat is Monte Carlo Historique Rally ? 
 
De Rallye Monte Carlo Historique staat open voor type wagens van 1955 tot 1983 die deelnamen aan de Monte Carlo Rally. Deze Historique wordt dan ook aanzien als één van de grootste wedstrijden in Europa/Wereld. De Historique staat gekend als een regularity rally.
Een strak tijdschema wordt opgegeven die de deelnemers tot op de seconde dienen te volgen. Navigatie, uithouding, concentratie, tijden, … zijn enkele elementen die vereist zijn. Een zware test voor de bemanning en auto. Paddy Hopkirk won in 1964 met zijn Mini, nadien volgden er nog enkele overwinningen voor de Mini tot de zwaardere wagens het terrein overnamen. Tijd om de Mini terug het veld in te sturen, 60 jaar na zijn overwinning.
Als je onze doelstelling vraagt in deze toch wel +3000km rally, dan is het de finishpodium behalen, uitrijden zou voor ons reeds een prachtig moment zijn.

2. Regularity rijden? wat bedoel je ermee?

Een regelmatigheid rally is een rallystijl waarbij de absolute snelheid niet het hoofddoel is. Wel de beheersing van de snelheid, de afgelegde snelheid, de tijd en de afgelegde afstand. De organisator van een regelmatigheidsrally geeft ons een te volgen route (roadbook) een een aantal specificaties over de snelheden, tijden en afstanden die we moeten naleven (reglement).  Zodoende dien je de afstanden op de juiste seconde af te rijden. De organisatie heeft meestal een gps module in de wagen geplaatst zodoende ze je overal kunnen traceren.

 

3. Welk team ging deze uitdaging aan ?
 

Ikzelf, Wesley Berloo, zal als piloot in de Cooper MK1 vergezeld zijn met Geert Verdonckt als co piloot. Met Geert reed ik reeds oa. de Vogezen Classic. Geert heeft enorm veel inzichten en ervaringen in de stoel naast de chauffeur. Zelf heb ik ook wel een ruime ervaring, denk ik aan mijn 10 deelnames aan de Mini Winter Rally in Zwitserland. Beiden hebben we een droom om een iconische rally rijden met de jaren zestig-zeventig stijl. Dus na verkenning was er geen twijfel om dit avontuur samen aan te gaan. Dit met doelstelling, meemaken, meedoen en aankomen. Om onze droom mee in werkelijkheid te brengen krijgen we steun van Philippe De Lauw. Hij staat ons bij op servicevlak. Slaping, eten, papieren, depannage … liever niet .. Niets laat hij aan het toeval over. Als super organisator, manager is hij de geknipte man ervoor. Willen we hem daar alvast voor bedanken. 


4. En welke wagen gooiden we in de strijd ? 

 

De MK1 Austin Cooper van 1967 zal de dikke 3000km aangaan. Voorzien van 10 inch winterbanden met nagelbanden op dakrekje. Ten opzichte van de concurrentie starten we met een kleinere motor 1018cc, maar dit schrikt ons niet af. We zitten comfortabel in de period kuipzetels en beschikken tools op ons works dashboard. Geert beschikt over een tripmaster alsook een chronopist systeem waar de regularity beter kan gelezen worden. De intercom zorgt voor de betere communicatie. GPS mag tijdens deze rally niet gebruikt worden alsook smartphone dienen in gesloten enveloppe te zitten, back to the roots.


Onze Sponsors:

 

 

 

   

 


5. Wie waren de concurrenten ? 

Download bij bestanden het formulier 'Deelnemers" 

 

6. Welke uitslag behaalden we ? 

 

We behaalden de 42ste plaats, dit van de 248 gestarte wagens. Slechts 205 behaalden de finish. Hierbij de uitslag.


7. Welke route is er verreden ?

Download bij bestanden het formulier 'Parcour". De detailroute vind je hier terug.

 

 

8. Hoe was het verloop ?

 

Hierbij vind je een ruim verslag van de rally.

 

9. Hoe was het verloop gezien vanuit de servicewagen ?
 
Hierbij het verslag van Philippe De Lauw vanuit de servicewagen.